عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه شرایط مناسب فضاهای آموزشی و فرهنگی همساز با اقلیم

قسمتی از متن پایان نامه :

همسازی فضاهای آموزشی و فرهنگی با اقلیم در شهر لنگرود

همانطور که در جدول و نمودار (5-4) ملاحضه می گردد مدارس شهر لنگرود از نظر همسازی فضاهای آموزشی و فرهنگی با اقلیم ، 60 درصد متوسط ، 40 درصد زیاد می باشد.

 

 

رویکردی نو در طراحی مدرسه

تمام مکان­هایی که بشر برای تامین خواسته خود در فراگیری، از آنها بهره گیری می­کند مدرسه نام دارد و این مکان­ها، تنها برای یادگیری و آموختن عقاید و نظریات نمی­باشند بلکه برای فهم و ادراک علت های وجود هر چیز و مناسبت­های دو جانبه و روابط بین بشر و طبیعت نیز مورد بهره گیری قرار می­گیرند.”

به اعتقاد بسیاری از اندیشمندان، معماری با قدمتی به اندازه تاریخ بشر، به عنوان بخش مهمی از فرهنگ، تأثیر اساسی در شکل­گیری و تکامل بشر بر عهده دارد. در این بین، معماری فضاهای آموزشی که دوره زمانی نسبتا طولانی­تری از عمر بشر­ها را در خود جای می­دهند، سهم بسزایی در این طریقه دارند. چراکه ویژگی­های خاص محیطی متاثر از هر دو مقوله معماری و آموزش نظیر نور، رنگ و …، به­ویژه تاثیر فضای آموزشی بر کیفیت آموزش و رفتار دانش­آموزان و معلمان، سبب ارتباط­ای بسیار تنگاتنگ میان معماری و آموزش شده می باشد. والتر گروپیوس (Walter Gropius) در این مورد می­گوید: “اگر محیط آموزشی بخواهد زمینه­ای ثمربخش برای نسل آینده باشد، محیط و ساختمان­هایش می­بایست خلاقه باشند، نه تقلید شده. محیطی محرک برای آزادکردن اندیشه و اظهار خلاقه، به همان اندازه روش تدریس دارای اهمیت می باشد.”
گروه معماری Future Systems که در سال 1979 توسط Jan Kaplickyو Amanda Levete شکل گرفته می باشد و در طرح­های خود اکثرا رویکردی تکنولوژیکی همراه با نگاهی به طبیعت را دنبال می­کنند، پروژه­ای تحت عنوان World Classrooms را در راستای ایجاد شرایط محیطی جدیدی برای آموزش و یادگیری، فارغ از پیچیدگی­های سنتی مراکز آموزشی و مدارس، طراحی نموده­اند. آنها عقیده دارند که: “کیفیت محیطی که فرد در آن آموزش می­بیند یعنی عواملی زیرا فضا، رنگ، نور و صدا، و اندازه لذت وی از آن فضا، بر کیفیت یادگیری موثر می باشد.”

همچین آنها در خصوص رویکردشان در طراحی World Classrooms می­گویند:

“به نظر ما کلاس­های آینده در ضمن اینکه می­بایست برای دانش­آموزان محیطی آرام و راحت باشند، بایستی به آنها اجازه یادگیری به شیوه خود را نیز بدهد. برای رسیدن به این هدف، می­بایست طرح (فضای آموزشی) قادر باشد خود را با انواع شیوه­های آموزشی وفق دهد. مسلما چنین محیط آموزشی، تأثیر سنتی استاد ـ شاگردی را نیز به چالش می­کشد و موجب ایجاد انگیزه برای اندیشه­های خلاقانه و فراهم آوردن تجربه­های جدیدی برای همه دست اندرکاران امر آموزش می­گردد.”

هرکدام از این واحدهای آموزشی کپسول­مانند (school-capsules)، با مساحت 100 مترمربع و به همراه امکانات لازم برای یک فضای آموزشی با گنجایش حداکثر 30 نفر دانش­آموز طراحی شده­اند. پوسته بیرونی طرح از جنس GRP (Glass Reinforced Plastic) می­باشد که با بهره گیری از طرح­های دانش­آموزان هر واحد، روی پوسته طراحی و نقاشی می­گردد. تاکنون دو نمونه از این واحد آموزشی، یکی برای دوره ابتدایی و دیگری برای دوره دبیرستان درRichmond اجرا شده­اند.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

هدف کلی از این پژوهش، مطالعه شرایط مناسب فضاهای آموزشی وفرهنگی همساز با اقلیم درشهرلنگرود بوده و بعبارتی شناسائی تنگناهای موجود در فضاهای آموزشی مقاطع مختلف در ارتباط با عنا صر اقلیمی منطقه ونمود معضلات موجود می باشد تا درسایه شناخت تنگناها، برنامه ریزان برای مکان یابی فضاهای آموزشی، موارد شناخته شده راگنجانیده وفضاهای مطلوبی ایجاد نمایند.

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه